Forårs Træf 2024

10. maj - 12. maj. på Blommenslyst Kro.



Den 10 Maj dukkede der en del motorcykler op på Blommenslyst kro,

lige lidt Vest for Odense. Kl. var ca. 15.00

Thy Boerne valgte at tanke et godt stykke før kroen, og derved var de stort set de sidste der ankom. He He.


























Der var 13 motorcykler og 25 personer tilmeldt til træf.


Vi startede ud fredag eftermiddag med kaffe og kage,

Hvorefter der var en lille opgave der skulle løses.


Nic fra Bornholm havde et lille uheld med Cyklen der blev lidt smålun.

Vi troede først at han mente lidt kælen, men det var ikke det han mente.

Efter en lille halv time var alt OK og Maskinen var klar til dagen efter.

Nu var det så således at der var nogen der havde nogle Kolde med,

som vi lige skulle ordne inden aftensmaden.


Aftensmaden bestod af en dejlig 2 retters menu,

hvor der under/efter blev udvekslet gode historier,

og oplevelser fra det forgangene år.


Lørdagen startede ud med morgenmad,

og Finn havde Beordret møde udenfor kl. 09.30.

så vi kunne komme afsted når det passede ham. He He.

Der blev gjort klar til dagens rundtur i det Fynske landskab.















Vi kørte fra kroen mod Fynsværket – Lindøværket,

hvor der blev fortalt om AP Møllers storhedstid inden de lukkede ned i 2009.

Dengang var der ansat ca. 2500 mennesker  – heldigvis er der i dag igen liv på havnen.

Lindøværftet er i dag ejet af den danske virksomhed Odense Maritime Technology (OMT) og fungerer som en specialiseret produktionsfacilitet inden for vindmølleindustrien,

og offshore-sektoren.

Værftet er beliggende på Lindø Industripark på Fyn,

og beskæftiger i dag omkring 500 medarbejdere.


                                                            Lindøværftet


Det oprindelige Odense Stålskibsværft

er grundlagt af A.P. Møller i 1917.

Dette værft var placeret nær Odense Havn.

Siden blev produktionen flyttet ud til Lindø,

hvor Lindøværftet blev indviet i 1959.

Værftet var en af de største arbejdspladser

nær Odense Fjord,

og gjorde i 1960'erne det nærliggende

Munkebo til en egentlig by.

Tidligere var det blot et lille fiskerleje.

Siden 1969 har værftets karakteristiske portalkran kunnet ses over hele fjorden.

På nær i en periode efter december stormen i 1999,

som til stor overraskelse formåede at vælte kranen.

Som følge af faldende efterspørgsel valgte Lindøværftets ejer Mærsk i 2009 at opgive fremtidig skibsbygning på værftet fra og med 2012.

Fremover skal det bruges til afprøvning af vedvarende energi-teknologier,

såsom bølgeenergianlæg.



Herfra gik turen videre over Munkebo til Kerteminde,

hvor vi besøgte  ”Amanda fra Kerteminde”


                                     Amanda fra Kerteminde


Historien om Amanda stammer fra en pige

oprindeligt født Sophie Krag.

Hun var en ung pige fra Kerteminde,

som endte med at lide en krank skæbne,

og døde af sygdom kun 40 år gammel. 

Hun var en del af en søskendeflok på 8,

og datter af urmager Edvard Krag

og hustru Marie Catrine Ovesen Wittrock.

Hun rejste som 20 årig til København

for at blive skuespillerinde,

som hendes søster Augusta Møller.

Hun blev optaget som revyskuespiller

på Nørrebros teater, og blev hurtigt optaget af "skuespillerkredsen".

Hun blev der forlovet med forfatter Anton Melbye, som var 10 år ældre.

Historien fortæller så, at hun mødte en gammel bekendt fra Kerteminde,

jurastuderende Wilhelm Nielsen, som endte med en flirt, selvom hun var forlovet.

Det endte med et alvorligt brud på forlovelsen, som satte forargelsen i det bedre borgerskab i gang, og en af Anton's gode venner, komponisten Axel Schwanenflügel,

skrev til vinterrevyen en vise "Harper i luften" fra 1893.

Den berømte vise med den kendte indledningslinje "Min Amanda var fra Kerteminde".

Byen Kerteminde har selvfølgelig for længst tilgivet sin "Amanda" for sin troløse udskejelse og sluttet hende til sig med en statue, som symbol på Kertemindes dejlige døtre der - friske og yndige, som de er - bør elskes.


Ordet Amanda er latin og betyder: den der bør elskes.



Turen gik herfra videre langs den smukke østkyst til Nyborg,

hvor vi kørte forbi Knudshoved -gennem byporten mod Nyborg slot,

og den Hvide Jomfru.













                                                           Nyborg Slot


Nyborg Slots betydning i Danmarkshistorien

er ikke til at komme udenom,

og i dag kan du bl.a. gå rundt i Danehofsalen,

det historiske rum hvor kongen rent faktisk

mødtes med sit parlament i middelalderen,

og hvor Danmarks første grundlov er

underskrevet.

Nyborg Slot blev grundlagt omkring år 1200.

Vi ved ikke præcis, hvordan det ældste

Nyborg så ud, men kernen i den bevarede

paladsbygning er fra midten af 1200-tallet,

og før det var der anlagt en stor ringmur

omkring Slotsholmen.

Nyborg lå praktisk, midt i landet og ved vandet, så borgen blev valgt som fast mødested for de såkaldte Danehoffer.

 

Frokosten som klubben havde sponseret, bestod af Sandwich; blev nydt med velbehag inden vi fortsatte forbi den Hvide Jomfru mod Damestenen i Hesselager


                                               Den hvide Jomfru


Tårnet er det eneste bevarede i Danmark

af sin slags og sagnet fortæller,

at en ung kvinde som straf skal være muret

inde der efter at have fået et barn

uden for ægteskab.

Kvinden var Rigborg Brockenhuus,

datter af lensmanden på Nyborg Slot,

Laurids Brockenhuus.



                                Damestenen i Hesselager


Danmarks største vandreblok er

Damestenen, der ligger mellem

Hesselager og Vormark på Østfyn.

Stenen måler 46 m i omkreds,

har en synlig højde på 10 m

og vejer i nærheden af 1.000 ton.

Stenen, der er en lys, rødliggrå granit, med smalle bånd af den mørkegrå vulkanske bjergart diabas, har oprindeligt været en del af det centrale sydsvenske grundfjeld,

inden den, under istiden, blev revet løs og bragt hertil af indlandsisen.

Stenen er fredet fortidsminde, da der er helleristninger (’skåltegn’) fra Bronzealderen på den. Selve stenen blev fredet i 1846, mens den omkringliggende matrikel blev fredet i 1941.

Stenen og arealet omkring ejes af Svendborg Kommune.

Der er offentlig adgang, og det er tilladt at kravle på stenen.

 

Så gik turen retur til Blommenslyst

hvor kaffen og kagen ventede.

En fantastisk tur i godt vejr og vi tilbagelagde ca. 160 km